Sökresultat för Karin Alnervik...
Rensa filter?
Boken genomsyras av arbetet på förskolorna HallonEtt och den pedagogiska filosofin i Reggio Emilia. Läsaren får ta del av flera inspirerande processer i en utbildning där nyfikna och kreativa barn, förskollärare och vårdnadshavare möts i omsorgsfullhet. I boken ges exempel på undervisning utifrån kollaborativa…
Denna antologi handlar om utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan.
Boken är uppdelad i tre delar:Den första delen behandlar utvärdering och bedömning i relation till den statliga styrningen av förskolan. Här beskrivs hur den statliga synen på och styrningen av utvärderingsverksamheten i svensk förskola har…
Kategorier: Förskolan Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation
Den här boken handlar om hur man kan utveckla en förskola där delaktighet och kollegialt lärande i olika former är drivkrafter för en kontinuerlig vidareutveckling av verksamheten.Författarna tar med läsaren på en spännande resa där utgångspunkten har varit barnens nyfikenhet, fantasi och kreativitet – kombinerat med…
Hur kan pedagogisk dokumentation utveckla arbetet på våra förskolor? I den här boken får läsaren följa fem förskolors dokumentationsarbete från projektet Ljuspunkten – barns relation till fenomenet och begreppet ljus, som pågick 2006-2008.Läs merProjektets syfte var att fördjupa samarbetet med de kommunala…
Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare.
I denna bok…
I den här boken möter du röster om arbetet med att stärka alla barns rätt till en meningsfull förskola i Rosengård. I detta område i Malmö pågick 2016–2020 en gemensam utvecklingsprocess, i vilken gemenskap, kreativitet, relationer, pedagogik och tillsammanshet var bärande krafter.
Tillsammans berättar vi om det som…